Acne

Acne is een van de meest voorkomende huidaandoeningen bij zowel jongeren als ouderen. 80% van de jongeren heeft in meer of mindere mate last van acne. Acne is een aandoening waarbij de talgklieren een verhoogde talgproductie hebben, door een bacterie kunnen de talgophopingen ontstoken raken. Daarnaast is er een abnormale verhoorning van de bovenste huidcellen. Acne komt het meeste voor in het gelaat, maar het kan ook elders op het lichaam (de rug, schouders, de hals of de nek) voorkomen. Acne kan ontstaan door hormonale veranderingen of andere factoren zoals plaatselijke druk of wrijving, geneesmiddelen, stress, contact met irriterende stoffen en bepaalde cosmetica. Het kan op lange duur pustels (puisten) en infiltraten in de huid vormen, die vrij pijnlijk kunnen zijn en waarbij littekens kunnen ontstaan die soms blijvend zijn. Daarom is het van uiterst belang om Acne vroegtijdig te behandelen om acnelittekens en pigmentvlekken te voorkomen.

Er kunnen verschillende vormen van acne onderscheiden worden:

Acne Vulgaris is de meest voorkomende vorm van acne. Deze ontstaat vaak tijdens de puberteit en in enkele gevallen begint het pas na de adolescentie. Acne vulgaris is de medische term voor jeugdpuistjes. Deze vorm van acne is erg goed te behandelen.

Acne Conglobata is een ernstige ontstoken vorm van acne die in de puberteit kan beginnen en vaak lang na het 20e jaar blijft bestaan. Zelden houdt de aandoening aan tot het 40ste jaar. Acne conglobata kan ontstaan bij pubers waarbij er al sprake is van acne maar ook bij jonge volwassenen wanneer het oorspronkelijk puberaal acne al is verdwenen. Acne conglobata komt vooral bij jonge mannen voor. Deze vorm van acne is ernstig omdat de ontstekingen van deze aandoening veel heftiger zijn dan bij acne vulgaris. Als gevolg van de lange ziekteduur en de hevige ontstekingen kunnen er abcessen en grote knobbels onderhuids ontstaan die na genezing diepe ontsierende littekens achterlaten.

Acne inversa (Hidradenitis Suppurativa) is een ernstige, chronische huidaandoening die gelokaliseerd is in de lichaamsplooien. Het komt voor op  “ongewone plaatsen” zoals: de billen, de liezen en de oksels. Deze aandoening kan zeer vervelend zijn. Dit komt door het feit dat de ontstekingen en abcessen vaak terugkeren en dit kan voor veel ongemak zorgen. Acne inversa ontstaat meestal tijdens of na de pubertijd en komt vaker voor bij mensen die roken en overgewicht hebben. Acne inversa van de liezen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, maar dit geldt niet voor acne inversa in de oksels.

Acne excoriée des jeunes filles is een vorm van  acne die veroorzaakt wordt door dwangmatig  en soms onbewust krabben of pulken aan kleine huidafwijkingen of een gave huid. Acne excoriée komt vaak voor bij jonge meisjes en vrouwen die een lichte vorm hebben van acne vulgaris. Deze mensen kunnen lichtelijk geobsedeerd raken door deze aandoening, dat elk puistje wordt uitgeknepen of opengekrabd waardoor de ontsteking erger wordt en er uiteindelijk littekens ontstaan.

Acne kan bij Miracle Skin Clinic behandeld worden doormiddel van een dieptereiniging, microdermabrasie, microneedling therapie of een speciale medische peeling van het merk Toskani. Welke behandeling het meest effectief is voor uw huid, is afhankelijk van de soort acne, uw leeftijd, de ernst van de acne en medicatiegebruik. Ons doel tijdens zo’n behandeling is de ontstekingen en verstoppingen te verminderen en littekenvorming of pigmentatie te voorkomen. Er wordt rekening gehouden met uw huidconditie en uw persoonlijke wensen. Tevens verstrekken onze huidtherapeuten adviezen ten aanzien van de zelfstandige verzorging van de huid in de thuissituatie. Een actieve bijdrage van de cliënt is belangrijk voor het uiteindelijke resultaat. Acnebehandelingen kunnen door zorgverzekeraars vergoed worden indien u aanvullend verzekerd bent.

Acne utrecht miracle skin clinic.jpg