Miracle Skin Clinic

Littekens

Bijna iedereen heeft wel een litteken ergens op zijn of haar lichaam. Een litteken ontstaat wanneer de huid zich hersteld na een huidbeschadiging als gevolg van bijvoorbeeld een ongeval, huidziekte of operatie.  Bij een flinke huidbeschadiging duurt het genezingsproces langer en ontstaat er vaak een cosmetisch storend litteken.

Er bestaan drie vormen van littekens:

• Atrofische litteken (het litteken is ingetrokken), dit wordt vaak gezien ter gevolge van acne en na waterpokken. Dit litteken is meestal klein, rond en ligt wat verzonken in de huid. Als er meerdere zijn ontstaat er in de huid het bekende “putjes effect”. Dit type litteken ontstaat wanneer het normale genezingsproces wordt verstoord waardoor er onvoldoende nieuw huidmateriaal wordt aangemaakt.

• Hypertrofisch litteken (het litteken is verdikt), dit komt meestal voor bij jonge mensen, met name na brandwonden en bij mensen met een donkere huid. Dit type litteken is meestal rood, verdikt en verheven en kan ook jeuk geven of pijn doen. Een belangrijk kenmerk is echter dat de grootte van het litteken niet de begrenzingen van het oorspronkelijke verwonding overtreft. Een hypertrofisch litteken ontstaat meestal binnen enkele weken na de verwonding en kan spontaan genezen, hoewel dit soms jaren kan duren.

• Een keloïd litteken, een litteken dat zich buiten de oorspronkelijke wond ontwikkelt), dit kan op iedere leeftijd voorkomen, maar neigt eerder te ontstaan bij jongere mensen en bij mensen met een donkere huid. Het gaat hierbij om een abnormaal verdikte, onregelmatig gevormde rode tot donkergekleurd litteken dat groter is dan de oorspronkelijke verwonding. Een keloïd kan ontstaan na iedere vorm van huidbeschadiging. Een operatiewond, brandwond, vaccinaties, tatoeages, piercings of acné littekens kunnen allemaal keloïd littekens veroorzaken. Een keloïd kan daarnaast ook spontaan ontstaan, zonder dat er een beschadiging van de huid is geweest.

Er zijn verschillende factoren die invloed kunnen hebben op de vorming van littekens, waaronder:

• De leeftijd. De wondgenezing duurt langer bij de oudere huid. De jongere huid echter, geneest sneller, maar heeft daarbij ook de kans om teveel “nieuw huid” te vormen; hierdoor kunnen er grotere en dikkere littekens ontstaan.

• Erfelijke factoren en huidskleur. Mensen met een gekleurde huid (bijv. negroïden of aziaten) hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van abnormale littekens, zoals een keloïd.

• Lokalisatie. Een littekens dat gelegen is over gespierde en beweeglijke lichaamsdelen zoals, de (boven)rug, de schouders, en over de gewrichten kunnen gemakkelijker uitrekken waardoor het litteken wijder wordt en daardoor beter te zien.

• Bijkomende wondinfectie. Wanneer de wond gecompliceerd wordt door een (bacteriële) infectie is de kans ook groter op een abnormaal litteken.

Miracle Skin Clinic

De vakbekwame professionals van Miracle Skin Clinic kunnen ontsierende littekens behandelen. Zo kunnen atrofische littekens na acne of waterpokken bijvoorbeeld met de microneedling behandeld worden. Met behulp van dit elektrisch apparaat kunnen bepaalde littekens weer gelijk worden gemaakt met de omgevende huid. Tevens kunnen onze huidtherapeuten medische peelings van het merk Toskani en microdermabrasie gebruiken bij de behandeling van littekens. Onze medische peelings vernieuwen de opperhuid, hierdoor treedt er een egalisatie op van het huidoppervlak, waardoor het hierin aanwezig litteken minder zal opvallen.